284 lines
8.3 KiB
Markdown
284 lines
8.3 KiB
Markdown
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
||
|
||
|
||
# Zadania 1
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 1
|
||
|
||
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt zapisanych do klasy.
|
||
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w klasie.
|
||
|
||
[C++](./Zadanie_1.1/zadanie1.cpp)
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 2
|
||
|
||
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów. Reszta trafia do
|
||
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy biletowej za dzień.
|
||
|
||
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
|
||
|
||
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i dorosłych. (Cena biletu dla
|
||
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać komunikat podobny do
|
||
poniższego:
|
||
|
||
Sprzedane bilety dla dorosłych:
|
||
|
||
Sprzedane bilety dla dzieci:
|
||
|
||
Zysk kasy brutto:
|
||
|
||
Zysk kasy netto:
|
||
|
||
Kwota zapłacona dystrybutorowi:
|
||
|
||
[C++](./Zadanie_1.1/zadanie2.cpp)
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 3
|
||
|
||
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę tych liczb, ich średnią
|
||
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
||
|
||
[C++](./Zadanie_1.1/zadanie3.cpp)
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 4
|
||
|
||
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d oznaczono całą długość drogi
|
||
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w kolejnych etapach:
|
||
|
||
etap I 0,2 d 10 m/s
|
||
|
||
etap II 0,5 d 5 m/s
|
||
|
||
etap III 0,3 d 10 m/s
|
||
|
||
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty. Wyniki przeliczyć na godziny,
|
||
minuty, sekundy.
|
||
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
||
|
||
[C++](./Zadanie_1.1/zadanie4.cpp)
|
||
|
||
|
||
# Zadania 2
|
||
|
||
Uwagi:
|
||
|
||
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania oddzielone liniami komentarza.
|
||
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie wyników.
|
||
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
|
||
- Stała pi – M<sub>PI</sub> należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include <cmath>
|
||
|
||
[C++](./Zadanie_1.2/zadanie.cpp)
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 1
|
||
|
||
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest większa a może są takie same.
|
||
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.
|
||
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 2
|
||
|
||
Obliczyć wartość funkcji określonej wzorem:
|
||
|
||
$$
|
||
\large y(x) = \begin{cases}
|
||
\frac{3}{4} \cdot x^{3} \cdot \frac{7}{8} x & \text{dla x ∈ <-10, 0>} \\\\
|
||
\frac{1}{sin(x) + 3} & \text{dla x ∈ (0, 4>} \\\\
|
||
-2x/3 & \text{dla pozostałych}
|
||
\end{cases}
|
||
$$
|
||
|
||
Dane: x – typu rzeczywistego
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 3
|
||
|
||
Napisać program pozwalający obliczyć
|
||
|
||
1. Objętość kuli (dane: R – promień kuli)
|
||
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca)
|
||
3. Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość stożka)
|
||
|
||
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.
|
||
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 4
|
||
|
||
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
|
||
|
||
<table border="2" cellspacing="0" cellpadding="6" rules="groups" frame="hsides">
|
||
|
||
|
||
<colgroup>
|
||
<col class="org-left" />
|
||
|
||
<col class="org-left" />
|
||
</colgroup>
|
||
<thead>
|
||
<tr>
|
||
<th scope="col" class="org-left">Waga paczki</th>
|
||
<th scope="col" class="org-left">Opłata za każde 100 km (zł)</th>
|
||
</tr>
|
||
</thead>
|
||
<tbody>
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-left">2 kg lub mniej</td>
|
||
<td class="org-left">5,30</td>
|
||
</tr>
|
||
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-left">Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg</td>
|
||
<td class="org-left">6,20</td>
|
||
</tr>
|
||
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-left">Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg</td>
|
||
<td class="org-left">7,70</td>
|
||
</tr>
|
||
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-left">Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg</td>
|
||
<td class="org-left">10,80</td>
|
||
</tr>
|
||
</tbody>
|
||
</table>
|
||
|
||
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.
|
||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
||
|
||
|
||
# Zadania 3
|
||
|
||
Uwagi:
|
||
|
||
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.
|
||
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w programie pętli nieskończonych. Nie
|
||
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow
|
||
- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak sformułowane, żeby nie było
|
||
wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
|
||
|
||
[C++](./Zadanie_1.3/zadanie.cpp)
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 1
|
||
|
||
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w następującej postaci
|
||
|
||
<table border="2" cellspacing="0" cellpadding="6" rules="groups" frame="hsides">
|
||
|
||
|
||
<colgroup>
|
||
<col class="org-right" />
|
||
|
||
<col class="org-right" />
|
||
|
||
<col class="org-right" />
|
||
|
||
<col class="org-right" />
|
||
</colgroup>
|
||
<thead>
|
||
<tr>
|
||
<th scope="col" class="org-right"> </th>
|
||
<th scope="col" class="org-right">1</th>
|
||
<th scope="col" class="org-right">2</th>
|
||
<th scope="col" class="org-right">3</th>
|
||
</tr>
|
||
</thead>
|
||
<tbody>
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-right">1</td>
|
||
<td class="org-right">1</td>
|
||
<td class="org-right">2</td>
|
||
<td class="org-right">3</td>
|
||
</tr>
|
||
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-right">2</td>
|
||
<td class="org-right">2</td>
|
||
<td class="org-right">4</td>
|
||
<td class="org-right">6</td>
|
||
</tr>
|
||
|
||
<tr>
|
||
<td class="org-right">3</td>
|
||
<td class="org-right">3</td>
|
||
<td class="org-right">6</td>
|
||
<td class="org-right">9</td>
|
||
</tr>
|
||
</tbody>
|
||
</table>
|
||
|
||
n – należy wczytać, n <1, 10>.
|
||
W tym przypadku n = 3.
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 2
|
||
|
||
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy założeniu, że ostatnia wczytana wartość
|
||
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
|
||
|
||
10 8 11 7 9 0
|
||
|
||
wskazując, że ma być wyliczona średnia wartości poprzedzających 0.
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 3
|
||
|
||
Funkcja, który oblicza i zwraca sumę S określoną wzorem:
|
||
|
||
$$
|
||
\large {S = \sum^{m}_{k=0}} \frac{1+j}{2j^3 + 3}
|
||
$$
|
||
|
||
Dane: m
|
||
|
||
|
||
## Zadanie 4
|
||
|
||
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji
|
||
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien wystartować, pytając użytkownika o
|
||
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na każde piętro. W każdej iteracji pętla
|
||
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi zajętych.
|
||
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki
|
||
stanowią zajęte pokoje.
|
||
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to być inny numer piętra).
|
||
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.
|
||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby mniejszej niż 1 dla liczby pięter.
|
||
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
|
||
|
||
|
||
# Projekt 1
|
||
|
||
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę kamień, papier, nożyce.
|
||
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.
|
||
Program powinien działać następująco:
|
||
|
||
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od 1 do 3. Jeśli tą liczbą
|
||
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest 2, to komputer wybrał
|
||
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie wyświetlaj jeszcze wyboru
|
||
komputera).
|
||
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na klawiaturze.
|
||
3. Wyświetlany jest wybór komputera.
|
||
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
|
||
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa kamień
|
||
(kamień tępi nożyce).
|
||
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają nożyce
|
||
(nożyce przecinają papier).
|
||
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa papier
|
||
(papier owija kamień).
|
||
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać powtórzona, aby
|
||
wyłonić zwycięzcę.
|
||
|
||
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji języka.
|
||
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian. Należy wtedy dołączyć
|
||
krótki opis programu.
|
||
|
||
[C++](./Projekt1/main.cpp)
|
||
|