5.9 KiB
Podstawy Programowania II
Zadania/Ćwiczenia/Projekty z przedmiotu Podstawy Programowania II
Zadanie 2.1
Zadeklarować dwie tablice jednowymiarowe A i B o rozmiarze n zdefiniowanym przez stałą.
- Napisać funkcję, która wczytuje dane do tablicy. Wczytać dane do tablicy A i B.
- Napisać funkcję, która wypisuje elementy tablicy na ekran. Wypisać elementy tablicy A i B.
- Napisać funkcję, która oblicza i zwraca iloczyn elementów różnych od zera. Obliczenia wykonać dla tablicy A. Wyświetlić wynik.
- Napisać funkcję, która oblicza i zwraca średnią elementów w tablicy. Obliczenia wykonać dla tablicy B. Wyświetlić wynik.
- Napisać funkcję, która oblicza i zwraca maksymalny element w tablicy i indeks, na którym ten element wystąpił. Obliczenia wykonać dla tablicy A. Wyświetlić wyniki.
Zadanie 2.1B
1
Dana jest tablica A 9 – elementową typu całkowitego.
- wczytać z klawiatury elementy tej tablicy
- napisać obliczyć element minimalny i podać ile razy on wystąpił w tablicy
2
Zadeklarować tablicę X 15 –to elementową liczb całkowitych. Tablicę wypełnić liczbami losowymi z przedziału <5, 30>. Obliczyć odchylenie standardowe od średniej arytmetycznej danych zapisanych w tablicy. Odchyleniem standardowym nazywamy średnią kwadratową odchyleń od średniej arytmetycznej.
$$ \large {\sigma = \sqrt{\frac{1}{N}\sum^{N}_{i=0} (x[i] - sr)^2}} $$
gdzie sr - średnia arytmetyczna Wynik wypisać
3
Napisz dla producenta chipsów program do rejestrowania sprzedaży pięciu rodzajów sosów: łagodnego, ostrego, kwaśnego, słodkiego i pikantnego. W programie zastosuj dwie równoległe tablice złożone z pięciu elementów każda: jedną typu string zawierającą nazwy sosów i drugą typu int zawierającą liczbę sprzedanych w ostatnim miesiącu pojemników sosów każdego rodzaju. Nazwy sosów niech będą zapisane w definicji tablicy w liście inicjującej. Program powinien prosić użytkownika o podanie liczby sprzedanych pojemników sosów każdego rodzaju, a następnie wyświetlać raport zawierający liczbę sprzedanych pojemników sosów każdego rodzaju, całkowitą liczbę sprzedanych pojemników oraz nazwy sosów, których sprzedało się najwięcej i najmniej. Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: liczba pojemników nie może być ujemna.
Uwagi:
- Wszystkie zadania, należy napisać w jednym programie, zadania realizowane kolejno.
- Punkt 1 i 2 napisać z użyciem funkcji.
- W programie proszę nie korzystać z klasy vector
Zadanie 2.2
Potrzebny jest programu przetwarzającego informacje o pogodzie za trzy letnie miesiące minionego roku. Każdy dzień powinien być oznaczony jako deszczowy ('D'), pochmurny ('P') lub słoneczny ('S'). Napisz program zapisujący te informacje w tablicy typu char o wymiarach 3×30 elementów, w której wiersze reprezentują kolejne miesiące (0 – czerwiec, 1 – lipiec, 2 – sierpień), a kolumny — dni miesiąca. Pomijany jest 31 dzień miesiąca. Program powinien losowo wypełnić tablicę, a następnie wyświetlać raport zawierający liczbę dni deszczowych, pochmurnych i słonecznych w poszczególnych miesiącach i w całym trzymiesięcznym okresie. Raport powinien zawierać również nazwę miesiąca, w którym było najwięcej dni deszczowych.
Zadanie 2.20
- Zadeklarować strukturę Punkt mającą pola: x, y typu double, odl (odległość od początku układu współrzędnych) typu double. Wczytać N i zadeklarować dynamicznie N elementową tablicę typu Punkt.
- Napisać funkcję, która wypełnia tablicę punktów danymi w następujący sposób: x, y są liczbami losowymi ze zbioru {-10, -9.9,…,-0.1, 0, 0.1, 0.2, 0.3, …,9.9, 10}, odległość (odległość punktu od środka układu współrzędnych) jest obliczana za pomocą funkcji.
- Napisać funkcję, która policzy ile punktów jest w każdej ćwiartce. Wypisać wyniki (można dodatkowo przedstawić w postaci histogramu).
- Wczytać promień okręgu R. Napisać funkcję, która obliczy i zwróci ile punktów znajduje się wewnątrz okręgu o podanym promieniu. Wypisać obliczoną wartość.
- Napisać funkcję, która wypisuje na ekran punkty spełniające powyższy warunek. Danego jednego punktu powinny być zapisywane w jednej linii, z dokładnością 2 miejsc po kropce.
Uwagi:
- Odległość punkt od środka układu współrzędnych obliczana ze wzoru $odl = \sqrt{x^2 + y^2}$
- Interakcję z użytkownikiem (wyświetlanie, pobieranie danych) należy umieścić wyłącznie w funkcji main(). Oczywiście wyjątek stanowi funkcja specjalnie przeznaczona do wyświetlania danych.
- Program powinien wyświetlać czytelne i jasne komunikaty.
- Nie należy używać zmiennych globalnych.
Projekt 1
Grupę 60 osób poproszono o ocenę gry komputerowej. Każda osoba mogła przyznać ocenę od 0 do 10. Zadeklarować N –elementową np. 60-elementową tablicę typu int.
- Wylosować elementy tej tablicy z przedziału <0, 10>.
- Wypisać wylosowaną tablicę.
- Obliczyć średnią ocenę.
- Obliczyć medianę (środkowa wartość w posortowanej tablicy, w przypadku parzystej liczby elementów
tablicy jest to średnia dwóch środkowych wartości).
- Obliczyć ile osób przyznało każdą z ocen. W tym celu zadeklarować 11 -to elementową tablicę ocena, i-ty
element tej tablicy zawiera liczbę osób, które przyznały taką ocenę.
- Obliczyć która ocena była przyznana największą ilość razy. Jeżeli było kilka takich ocen wypisać wszystkie.
- Narysować histogram złożony z '*' (Histogram pokazuje liczebności poszczególnych grup).
Uwagi:
- Program podzielić na funkcje.
- Program powinny wyświetlać czytelne i jednoznaczne komunikaty zarówno na etapie wprowadzania danych, jak i wyświetlania ich na ekranie