README.md
This commit is contained in:
parent
e37cf6b784
commit
cc3e07e17c
|
@ -4,6 +4,12 @@ lang: pl
|
|||
title: Podstawy Programowania I
|
||||
---
|
||||
|
||||
```{=org}
|
||||
#+export_file_name: ../Podstawy Programowania I/README.md
|
||||
```
|
||||
```{=org}
|
||||
#+pandoc_options: lua-filter:fix.lua
|
||||
```
|
||||
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
||||
|
||||
# Zadania 1
|
||||
|
@ -11,7 +17,7 @@ Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
|||
## Zadanie 1
|
||||
|
||||
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt
|
||||
zapisanych do klasy.
|
||||
zapisanych do klasy.\
|
||||
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
|
||||
klasie.
|
||||
|
||||
|
@ -20,16 +26,16 @@ klasie.
|
|||
## Zadanie 2
|
||||
|
||||
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów.
|
||||
Reszta trafia do
|
||||
Reszta trafia do\
|
||||
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
|
||||
biletowej za dzień.
|
||||
|
||||
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
|
||||
|
||||
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i
|
||||
dorosłych. (Cena biletu dla
|
||||
dorosłych. (Cena biletu dla\
|
||||
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
|
||||
komunikat podobny do
|
||||
komunikat podobny do\
|
||||
poniższego:
|
||||
|
||||
``` example
|
||||
|
@ -49,7 +55,7 @@ Kwota zapłacona dystrybutorowi:
|
|||
## Zadanie 3
|
||||
|
||||
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę
|
||||
tych liczb, ich średnią
|
||||
tych liczb, ich średnią\
|
||||
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
||||
|
||||
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp)
|
||||
|
@ -57,7 +63,7 @@ arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
|||
## Zadanie 4
|
||||
|
||||
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d
|
||||
oznaczono całą długość drogi
|
||||
oznaczono całą długość drogi\
|
||||
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
|
||||
kolejnych etapach:
|
||||
|
||||
|
@ -70,8 +76,8 @@ etap III 0,3 d 10 m/s
|
|||
```
|
||||
|
||||
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty.
|
||||
Wyniki przeliczyć na godziny,
|
||||
minuty, sekundy.
|
||||
Wyniki przeliczyć na godziny,\
|
||||
minuty, sekundy.\
|
||||
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
||||
|
||||
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp)
|
||||
|
@ -81,20 +87,20 @@ Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
|||
Uwagi:
|
||||
|
||||
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania
|
||||
oddzielone liniami komentarza.
|
||||
oddzielone liniami komentarza.\
|
||||
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie
|
||||
wyników.
|
||||
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
|
||||
- Stała pi – M<sub>PI</sub> należy dołączyć bibliotekę matematyczną
|
||||
\#include \<cmath\>
|
||||
wyników.\
|
||||
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()\
|
||||
- Stała pi -- M~PI~ należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include
|
||||
\<cmath\>
|
||||
|
||||
[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
|
||||
|
||||
## Zadanie 1
|
||||
|
||||
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest
|
||||
większa a może są takie same.
|
||||
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.
|
||||
większa a może są takie same.\
|
||||
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.\
|
||||
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
|
||||
|
||||
## Zadanie 2
|
||||
|
@ -109,33 +115,33 @@ $$
|
|||
\end{cases}
|
||||
$$
|
||||
|
||||
Dane: x – typu rzeczywistego
|
||||
Dane: x -- typu rzeczywistego
|
||||
|
||||
## Zadanie 3
|
||||
|
||||
Napisać program pozwalający obliczyć
|
||||
|
||||
1. Objętość kuli (dane: R – promień kuli)
|
||||
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca)
|
||||
3. Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość
|
||||
1. Objętość kuli (dane: R -- promień kuli)\
|
||||
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h -- wysokość walca)\
|
||||
3. Objętość stożka (dane: R -- promień podstawy stożka, h -- wysokość
|
||||
stożka)
|
||||
|
||||
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.
|
||||
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.\
|
||||
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
|
||||
|
||||
## Zadanie 4
|
||||
|
||||
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
|
||||
|
||||
| Waga paczki | Opłata za każde 100 km (zł) |
|
||||
|------------------------------------------|-----------------------------|
|
||||
| 2 kg lub mniej | 5,30 |
|
||||
| Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg | 6,20 |
|
||||
| Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg | 7,70 |
|
||||
| Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80 |
|
||||
Waga paczki Opłata za każde 100 km (zł)
|
||||
------------------------------------------ -----------------------------
|
||||
2 kg lub mniej 5,30
|
||||
Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg 6,20
|
||||
Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg 7,70
|
||||
Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg 10,80
|
||||
|
||||
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
|
||||
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.
|
||||
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.\
|
||||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
|
||||
przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
|
||||
największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
||||
|
@ -144,12 +150,12 @@ największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
|||
|
||||
Uwagi:
|
||||
|
||||
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.
|
||||
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w
|
||||
programie pętli nieskończonych. Nie
|
||||
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow
|
||||
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.\
|
||||
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być
|
||||
w programie pętli nieskończonych. Nie\
|
||||
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow\
|
||||
- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
|
||||
sformułowane, żeby nie było
|
||||
sformułowane, żeby nie było\
|
||||
wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
|
||||
|
||||
[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp)
|
||||
|
@ -159,19 +165,19 @@ Uwagi:
|
|||
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w
|
||||
następującej postaci
|
||||
|
||||
| | 1 | 2 | 3 |
|
||||
|-----|-----|-----|-----|
|
||||
| 1 | 1 | 2 | 3 |
|
||||
| 2 | 2 | 4 | 6 |
|
||||
| 3 | 3 | 6 | 9 |
|
||||
1 2 3
|
||||
--- --- --- ---
|
||||
1 1 2 3
|
||||
2 2 4 6
|
||||
3 3 6 9
|
||||
|
||||
n – należy wczytać, n \<1, 10\>.
|
||||
n -- należy wczytać, n \<1, 10\>.\
|
||||
W tym przypadku n = 3.
|
||||
|
||||
## Zadanie 2
|
||||
|
||||
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy
|
||||
założeniu, że ostatnia wczytana wartość
|
||||
założeniu, że ostatnia wczytana wartość\
|
||||
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
|
||||
|
||||
``` example
|
||||
|
@ -192,58 +198,58 @@ Dane: m
|
|||
|
||||
## Zadanie 4
|
||||
|
||||
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji
|
||||
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji\
|
||||
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien
|
||||
wystartować, pytając użytkownika o
|
||||
wystartować, pytając użytkownika o\
|
||||
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na
|
||||
każde piętro. W każdej iteracji pętla
|
||||
każde piętro. W każdej iteracji pętla\
|
||||
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi
|
||||
zajętych.
|
||||
zajętych.\
|
||||
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma
|
||||
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki
|
||||
stanowią zajęte pokoje.
|
||||
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki\
|
||||
stanowią zajęte pokoje.\
|
||||
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
|
||||
być inny numer piętra).
|
||||
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.
|
||||
być inny numer piętra).\
|
||||
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.\
|
||||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
|
||||
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.
|
||||
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.\
|
||||
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
|
||||
|
||||
# Projekt 1
|
||||
|
||||
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę
|
||||
kamień, papier, nożyce.
|
||||
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.
|
||||
kamień, papier, nożyce.\
|
||||
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.\
|
||||
Program powinien działać następująco:
|
||||
|
||||
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od
|
||||
1 do 3. Jeśli tą liczbą
|
||||
1 do 3. Jeśli tą liczbą\
|
||||
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest
|
||||
2, to komputer wybrał
|
||||
2, to komputer wybrał\
|
||||
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie
|
||||
wyświetlaj jeszcze wyboru
|
||||
komputera).
|
||||
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na
|
||||
klawiaturze.
|
||||
3. Wyświetlany jest wybór komputera.
|
||||
wyświetlaj jeszcze wyboru\
|
||||
komputera).\
|
||||
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień", „papier" albo „nożyce" na
|
||||
klawiaturze.\
|
||||
3. Wyświetlany jest wybór komputera.\
|
||||
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
|
||||
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa
|
||||
kamień
|
||||
(kamień tępi nożyce).
|
||||
kamień\
|
||||
(kamień tępi nożyce).\
|
||||
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają
|
||||
nożyce
|
||||
(nożyce przecinają papier).
|
||||
nożyce\
|
||||
(nożyce przecinają papier).\
|
||||
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa
|
||||
papier
|
||||
(papier owija kamień).
|
||||
papier\
|
||||
(papier owija kamień).\
|
||||
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
|
||||
powtórzona, aby
|
||||
wyłonić zwycięzcę.
|
||||
powtórzona, aby\
|
||||
wyłonić zwycięzcę.\
|
||||
|
||||
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji
|
||||
języka.
|
||||
języka.\
|
||||
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
|
||||
Należy wtedy dołączyć
|
||||
Należy wtedy dołączyć\
|
||||
krótki opis programu.
|
||||
|
||||
[C++](./Projekt1/main.cpp)
|
||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue