diff --git a/Podstawy Programowania I/README.md b/Podstawy Programowania I/README.md index 10a6fe2..38e5ffa 100644 --- a/Podstawy Programowania I/README.md +++ b/Podstawy Programowania I/README.md @@ -4,6 +4,12 @@ lang: pl title: Podstawy Programowania I --- +```{=org} +#+export_file_name: ../Podstawy Programowania I/README.md +``` +```{=org} +#+pandoc_options: lua-filter:fix.lua +``` Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I # Zadania 1 @@ -11,7 +17,7 @@ Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I ## Zadanie 1 Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt -zapisanych do klasy. +zapisanych do klasy.\ Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w klasie. @@ -20,16 +26,16 @@ klasie. ## Zadanie 2 Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów. -Reszta trafia do +Reszta trafia do\ dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy biletowej za dzień. Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i -dorosłych. (Cena biletu dla +dorosłych. (Cena biletu dla\ dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać -komunikat podobny do +komunikat podobny do\ poniższego: ``` example @@ -49,7 +55,7 @@ Kwota zapłacona dystrybutorowi: ## Zadanie 3 Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę -tych liczb, ich średnią +tych liczb, ich średnią\ arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki. [C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp) @@ -57,7 +63,7 @@ arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki. ## Zadanie 4 Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d -oznaczono całą długość drogi +oznaczono całą długość drogi\ przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w kolejnych etapach: @@ -70,8 +76,8 @@ etap III 0,3 d 10 m/s ``` Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty. -Wyniki przeliczyć na godziny, -minuty, sekundy. +Wyniki przeliczyć na godziny,\ +minuty, sekundy.\ Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki. [C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp) @@ -80,21 +86,21 @@ Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki. Uwagi: -- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania - oddzielone liniami komentarza. -- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie - wyników. -- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow() -- Stała pi – MPI należy dołączyć bibliotekę matematyczną - \#include \ +- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania + oddzielone liniami komentarza.\ +- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie + wyników.\ +- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()\ +- Stała pi -- M~PI~ należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include + \ [C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp) ## Zadanie 1 Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest -większa a może są takie same. -Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat. +większa a może są takie same.\ +Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.\ Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem. ## Zadanie 2 @@ -109,33 +115,33 @@ $$ \end{cases} $$ -Dane: x – typu rzeczywistego +Dane: x -- typu rzeczywistego ## Zadanie 3 Napisać program pozwalający obliczyć -1. Objętość kuli (dane: R – promień kuli) -2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca) -3. Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość +1. Objętość kuli (dane: R -- promień kuli)\ +2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h -- wysokość walca)\ +3. Objętość stożka (dane: R -- promień podstawy stożka, h -- wysokość stożka) -W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch. +W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.\ Obliczoną wartość wypisać na ekranie. ## Zadanie 4 Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem: -| Waga paczki | Opłata za każde 100 km (zł) | -|------------------------------------------|-----------------------------| -| 2 kg lub mniej | 5,30 | -| Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg | 6,20 | -| Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg | 7,70 | -| Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80 | + Waga paczki Opłata za każde 100 km (zł) + ------------------------------------------ ----------------------------- + 2 kg lub mniej 5,30 + Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg 6,20 + Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg 7,70 + Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg 10,80 Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką -musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę. +musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.\ Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to największa waga paczki, jaką może przyjąć firma). @@ -144,13 +150,13 @@ największa waga paczki, jaką może przyjąć firma). Uwagi: -- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie. -- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w - programie pętli nieskończonych. Nie - należy używać tablic. Nie używać funkcji pow -- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak - sformułowane, żeby nie było - wątpliwości, które zadanie jest wykonywane. +- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.\ +- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być + w programie pętli nieskończonych. Nie\ + należy używać tablic. Nie używać funkcji pow\ +- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak + sformułowane, żeby nie było\ + wątpliwości, które zadanie jest wykonywane. [C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp) @@ -159,19 +165,19 @@ Uwagi: Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w następującej postaci -| | 1 | 2 | 3 | -|-----|-----|-----|-----| -| 1 | 1 | 2 | 3 | -| 2 | 2 | 4 | 6 | -| 3 | 3 | 6 | 9 | + 1 2 3 + --- --- --- --- + 1 1 2 3 + 2 2 4 6 + 3 3 6 9 -n – należy wczytać, n \<1, 10\>. +n -- należy wczytać, n \<1, 10\>.\ W tym przypadku n = 3. ## Zadanie 2 Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy -założeniu, że ostatnia wczytana wartość +założeniu, że ostatnia wczytana wartość\ jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być ``` example @@ -192,58 +198,58 @@ Dane: m ## Zadanie 4 -Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji +Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji\ Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien -wystartować, pytając użytkownika o +wystartować, pytając użytkownika o\ nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na -każde piętro. W każdej iteracji pętla +każde piętro. W każdej iteracji pętla\ powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi -zajętych. +zajętych.\ Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma -hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki -stanowią zajęte pokoje. +hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki\ +stanowią zajęte pokoje.\ UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to -być inny numer piętra). -Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze. +być inny numer piętra).\ +Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.\ Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby -mniejszej niż 1 dla liczby pięter. +mniejszej niż 1 dla liczby pięter.\ Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze. # Projekt 1 Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę -kamień, papier, nożyce. -Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund. +kamień, papier, nożyce.\ +Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.\ Program powinien działać następująco: 1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od - 1 do 3. Jeśli tą liczbą + 1 do 3. Jeśli tą liczbą\ jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest - 2, to komputer wybrał + 2, to komputer wybrał\ papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie - wyświetlaj jeszcze wyboru - komputera). -2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na - klawiaturze. -3. Wyświetlany jest wybór komputera. + wyświetlaj jeszcze wyboru\ + komputera).\ +2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień", „papier" albo „nożyce" na + klawiaturze.\ +3. Wyświetlany jest wybór komputera.\ 4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad: - - Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa - kamień - (kamień tępi nożyce). - - Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają - nożyce - (nożyce przecinają papier). - - Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa - papier - (papier owija kamień). - - Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać - powtórzona, aby - wyłonić zwycięzcę. + - Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa + kamień\ + (kamień tępi nożyce).\ + - Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają + nożyce\ + (nożyce przecinają papier).\ + - Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa + papier\ + (papier owija kamień).\ + - Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać + powtórzona, aby\ + wyłonić zwycięzcę.\ Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji -języka. +języka.\ Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian. -Należy wtedy dołączyć +Należy wtedy dołączyć\ krótki opis programu. [C++](./Projekt1/main.cpp)