README.md
This commit is contained in:
parent
e37cf6b784
commit
cc3e07e17c
|
@ -4,6 +4,12 @@ lang: pl
|
||||||
title: Podstawy Programowania I
|
title: Podstawy Programowania I
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
```{=org}
|
||||||
|
#+export_file_name: ../Podstawy Programowania I/README.md
|
||||||
|
```
|
||||||
|
```{=org}
|
||||||
|
#+pandoc_options: lua-filter:fix.lua
|
||||||
|
```
|
||||||
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
||||||
|
|
||||||
# Zadania 1
|
# Zadania 1
|
||||||
|
@ -11,7 +17,7 @@ Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
||||||
## Zadanie 1
|
## Zadanie 1
|
||||||
|
|
||||||
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt
|
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt
|
||||||
zapisanych do klasy.
|
zapisanych do klasy.\
|
||||||
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
|
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
|
||||||
klasie.
|
klasie.
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -20,16 +26,16 @@ klasie.
|
||||||
## Zadanie 2
|
## Zadanie 2
|
||||||
|
|
||||||
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów.
|
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów.
|
||||||
Reszta trafia do
|
Reszta trafia do\
|
||||||
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
|
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
|
||||||
biletowej za dzień.
|
biletowej za dzień.
|
||||||
|
|
||||||
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
|
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
|
||||||
|
|
||||||
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i
|
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i
|
||||||
dorosłych. (Cena biletu dla
|
dorosłych. (Cena biletu dla\
|
||||||
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
|
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
|
||||||
komunikat podobny do
|
komunikat podobny do\
|
||||||
poniższego:
|
poniższego:
|
||||||
|
|
||||||
``` example
|
``` example
|
||||||
|
@ -49,7 +55,7 @@ Kwota zapłacona dystrybutorowi:
|
||||||
## Zadanie 3
|
## Zadanie 3
|
||||||
|
|
||||||
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę
|
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę
|
||||||
tych liczb, ich średnią
|
tych liczb, ich średnią\
|
||||||
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
||||||
|
|
||||||
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp)
|
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp)
|
||||||
|
@ -57,7 +63,7 @@ arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
||||||
## Zadanie 4
|
## Zadanie 4
|
||||||
|
|
||||||
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d
|
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d
|
||||||
oznaczono całą długość drogi
|
oznaczono całą długość drogi\
|
||||||
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
|
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
|
||||||
kolejnych etapach:
|
kolejnych etapach:
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -70,8 +76,8 @@ etap III 0,3 d 10 m/s
|
||||||
```
|
```
|
||||||
|
|
||||||
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty.
|
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty.
|
||||||
Wyniki przeliczyć na godziny,
|
Wyniki przeliczyć na godziny,\
|
||||||
minuty, sekundy.
|
minuty, sekundy.\
|
||||||
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
||||||
|
|
||||||
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp)
|
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp)
|
||||||
|
@ -80,21 +86,21 @@ Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
||||||
|
|
||||||
Uwagi:
|
Uwagi:
|
||||||
|
|
||||||
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania
|
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania
|
||||||
oddzielone liniami komentarza.
|
oddzielone liniami komentarza.\
|
||||||
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie
|
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie
|
||||||
wyników.
|
wyników.\
|
||||||
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
|
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()\
|
||||||
- Stała pi – M<sub>PI</sub> należy dołączyć bibliotekę matematyczną
|
- Stała pi -- M~PI~ należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include
|
||||||
\#include \<cmath\>
|
\<cmath\>
|
||||||
|
|
||||||
[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
|
[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
|
||||||
|
|
||||||
## Zadanie 1
|
## Zadanie 1
|
||||||
|
|
||||||
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest
|
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest
|
||||||
większa a może są takie same.
|
większa a może są takie same.\
|
||||||
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.
|
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.\
|
||||||
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
|
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
|
||||||
|
|
||||||
## Zadanie 2
|
## Zadanie 2
|
||||||
|
@ -109,33 +115,33 @@ $$
|
||||||
\end{cases}
|
\end{cases}
|
||||||
$$
|
$$
|
||||||
|
|
||||||
Dane: x – typu rzeczywistego
|
Dane: x -- typu rzeczywistego
|
||||||
|
|
||||||
## Zadanie 3
|
## Zadanie 3
|
||||||
|
|
||||||
Napisać program pozwalający obliczyć
|
Napisać program pozwalający obliczyć
|
||||||
|
|
||||||
1. Objętość kuli (dane: R – promień kuli)
|
1. Objętość kuli (dane: R -- promień kuli)\
|
||||||
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca)
|
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h -- wysokość walca)\
|
||||||
3. Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość
|
3. Objętość stożka (dane: R -- promień podstawy stożka, h -- wysokość
|
||||||
stożka)
|
stożka)
|
||||||
|
|
||||||
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.
|
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.\
|
||||||
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
|
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
|
||||||
|
|
||||||
## Zadanie 4
|
## Zadanie 4
|
||||||
|
|
||||||
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
|
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
|
||||||
|
|
||||||
| Waga paczki | Opłata za każde 100 km (zł) |
|
Waga paczki Opłata za każde 100 km (zł)
|
||||||
|------------------------------------------|-----------------------------|
|
------------------------------------------ -----------------------------
|
||||||
| 2 kg lub mniej | 5,30 |
|
2 kg lub mniej 5,30
|
||||||
| Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg | 6,20 |
|
Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg 6,20
|
||||||
| Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg | 7,70 |
|
Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg 7,70
|
||||||
| Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80 |
|
Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg 10,80
|
||||||
|
|
||||||
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
|
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
|
||||||
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.
|
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.\
|
||||||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
|
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
|
||||||
przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
|
przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
|
||||||
największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
||||||
|
@ -144,13 +150,13 @@ największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
||||||
|
|
||||||
Uwagi:
|
Uwagi:
|
||||||
|
|
||||||
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.
|
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.\
|
||||||
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w
|
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być
|
||||||
programie pętli nieskończonych. Nie
|
w programie pętli nieskończonych. Nie\
|
||||||
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow
|
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow\
|
||||||
- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
|
- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
|
||||||
sformułowane, żeby nie było
|
sformułowane, żeby nie było\
|
||||||
wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
|
wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
|
||||||
|
|
||||||
[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp)
|
[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp)
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -159,19 +165,19 @@ Uwagi:
|
||||||
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w
|
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w
|
||||||
następującej postaci
|
następującej postaci
|
||||||
|
|
||||||
| | 1 | 2 | 3 |
|
1 2 3
|
||||||
|-----|-----|-----|-----|
|
--- --- --- ---
|
||||||
| 1 | 1 | 2 | 3 |
|
1 1 2 3
|
||||||
| 2 | 2 | 4 | 6 |
|
2 2 4 6
|
||||||
| 3 | 3 | 6 | 9 |
|
3 3 6 9
|
||||||
|
|
||||||
n – należy wczytać, n \<1, 10\>.
|
n -- należy wczytać, n \<1, 10\>.\
|
||||||
W tym przypadku n = 3.
|
W tym przypadku n = 3.
|
||||||
|
|
||||||
## Zadanie 2
|
## Zadanie 2
|
||||||
|
|
||||||
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy
|
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy
|
||||||
założeniu, że ostatnia wczytana wartość
|
założeniu, że ostatnia wczytana wartość\
|
||||||
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
|
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
|
||||||
|
|
||||||
``` example
|
``` example
|
||||||
|
@ -192,58 +198,58 @@ Dane: m
|
||||||
|
|
||||||
## Zadanie 4
|
## Zadanie 4
|
||||||
|
|
||||||
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji
|
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji\
|
||||||
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien
|
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien
|
||||||
wystartować, pytając użytkownika o
|
wystartować, pytając użytkownika o\
|
||||||
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na
|
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na
|
||||||
każde piętro. W każdej iteracji pętla
|
każde piętro. W każdej iteracji pętla\
|
||||||
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi
|
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi
|
||||||
zajętych.
|
zajętych.\
|
||||||
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma
|
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma
|
||||||
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki
|
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki\
|
||||||
stanowią zajęte pokoje.
|
stanowią zajęte pokoje.\
|
||||||
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
|
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
|
||||||
być inny numer piętra).
|
być inny numer piętra).\
|
||||||
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.
|
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.\
|
||||||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
|
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
|
||||||
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.
|
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.\
|
||||||
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
|
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
|
||||||
|
|
||||||
# Projekt 1
|
# Projekt 1
|
||||||
|
|
||||||
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę
|
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę
|
||||||
kamień, papier, nożyce.
|
kamień, papier, nożyce.\
|
||||||
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.
|
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.\
|
||||||
Program powinien działać następująco:
|
Program powinien działać następująco:
|
||||||
|
|
||||||
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od
|
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od
|
||||||
1 do 3. Jeśli tą liczbą
|
1 do 3. Jeśli tą liczbą\
|
||||||
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest
|
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest
|
||||||
2, to komputer wybrał
|
2, to komputer wybrał\
|
||||||
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie
|
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie
|
||||||
wyświetlaj jeszcze wyboru
|
wyświetlaj jeszcze wyboru\
|
||||||
komputera).
|
komputera).\
|
||||||
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na
|
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień", „papier" albo „nożyce" na
|
||||||
klawiaturze.
|
klawiaturze.\
|
||||||
3. Wyświetlany jest wybór komputera.
|
3. Wyświetlany jest wybór komputera.\
|
||||||
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
|
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
|
||||||
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa
|
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa
|
||||||
kamień
|
kamień\
|
||||||
(kamień tępi nożyce).
|
(kamień tępi nożyce).\
|
||||||
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają
|
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają
|
||||||
nożyce
|
nożyce\
|
||||||
(nożyce przecinają papier).
|
(nożyce przecinają papier).\
|
||||||
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa
|
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa
|
||||||
papier
|
papier\
|
||||||
(papier owija kamień).
|
(papier owija kamień).\
|
||||||
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
|
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
|
||||||
powtórzona, aby
|
powtórzona, aby\
|
||||||
wyłonić zwycięzcę.
|
wyłonić zwycięzcę.\
|
||||||
|
|
||||||
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji
|
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji
|
||||||
języka.
|
języka.\
|
||||||
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
|
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
|
||||||
Należy wtedy dołączyć
|
Należy wtedy dołączyć\
|
||||||
krótki opis programu.
|
krótki opis programu.
|
||||||
|
|
||||||
[C++](./Projekt1/main.cpp)
|
[C++](./Projekt1/main.cpp)
|
||||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue