README.md
This commit is contained in:
		
							parent
							
								
									e37cf6b784
								
							
						
					
					
						commit
						cc3e07e17c
					
				@ -4,6 +4,12 @@ lang: pl
 | 
				
			|||||||
title: Podstawy Programowania I
 | 
					title: Podstawy Programowania I
 | 
				
			||||||
---
 | 
					---
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
 | 
					```{=org}
 | 
				
			||||||
 | 
					#+export_file_name: ../Podstawy Programowania I/README.md
 | 
				
			||||||
 | 
					```
 | 
				
			||||||
 | 
					```{=org}
 | 
				
			||||||
 | 
					#+pandoc_options: lua-filter:fix.lua
 | 
				
			||||||
 | 
					```
 | 
				
			||||||
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
 | 
					Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
# Zadania 1
 | 
					# Zadania 1
 | 
				
			||||||
@ -11,7 +17,7 @@ Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
 | 
				
			|||||||
## Zadanie 1
 | 
					## Zadanie 1
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt
 | 
					Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt
 | 
				
			||||||
zapisanych do klasy.  
 | 
					zapisanych do klasy.\
 | 
				
			||||||
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
 | 
					Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
 | 
				
			||||||
klasie.
 | 
					klasie.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
@ -20,16 +26,16 @@ klasie.
 | 
				
			|||||||
## Zadanie 2
 | 
					## Zadanie 2
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów.
 | 
					Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów.
 | 
				
			||||||
Reszta trafia do  
 | 
					Reszta trafia do\
 | 
				
			||||||
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
 | 
					dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
 | 
				
			||||||
biletowej za dzień.
 | 
					biletowej za dzień.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
 | 
					Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i
 | 
					Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i
 | 
				
			||||||
dorosłych. (Cena biletu dla  
 | 
					dorosłych. (Cena biletu dla\
 | 
				
			||||||
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
 | 
					dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
 | 
				
			||||||
komunikat podobny do  
 | 
					komunikat podobny do\
 | 
				
			||||||
poniższego:
 | 
					poniższego:
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
``` example
 | 
					``` example
 | 
				
			||||||
@ -49,7 +55,7 @@ Kwota zapłacona dystrybutorowi:
 | 
				
			|||||||
## Zadanie 3
 | 
					## Zadanie 3
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę
 | 
					Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę
 | 
				
			||||||
tych liczb, ich średnią  
 | 
					tych liczb, ich średnią\
 | 
				
			||||||
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
 | 
					arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp)
 | 
					[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp)
 | 
				
			||||||
@ -57,7 +63,7 @@ arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
 | 
				
			|||||||
## Zadanie 4
 | 
					## Zadanie 4
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d
 | 
					Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d
 | 
				
			||||||
oznaczono całą długość drogi  
 | 
					oznaczono całą długość drogi\
 | 
				
			||||||
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
 | 
					przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
 | 
				
			||||||
kolejnych etapach:
 | 
					kolejnych etapach:
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
@ -70,8 +76,8 @@ etap III 0,3 d 10 m/s
 | 
				
			|||||||
```
 | 
					```
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty.
 | 
					Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty.
 | 
				
			||||||
Wyniki przeliczyć na godziny,  
 | 
					Wyniki przeliczyć na godziny,\
 | 
				
			||||||
minuty, sekundy.  
 | 
					minuty, sekundy.\
 | 
				
			||||||
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
 | 
					Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp)
 | 
					[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp)
 | 
				
			||||||
@ -81,20 +87,20 @@ Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
 | 
				
			|||||||
Uwagi:
 | 
					Uwagi:
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
-   Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania
 | 
					-   Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania
 | 
				
			||||||
  oddzielone liniami komentarza.  
 | 
					    oddzielone liniami komentarza.\
 | 
				
			||||||
-   Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie
 | 
					-   Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie
 | 
				
			||||||
  wyników.  
 | 
					    wyników.\
 | 
				
			||||||
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()  
 | 
					-   W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()\
 | 
				
			||||||
- Stała pi – M<sub>PI</sub> należy dołączyć bibliotekę matematyczną
 | 
					-   Stała pi -- M~PI~ należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include
 | 
				
			||||||
  \#include \<cmath\>
 | 
					    \<cmath\>
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
 | 
					[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
## Zadanie 1
 | 
					## Zadanie 1
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest
 | 
					Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest
 | 
				
			||||||
większa a może są takie same.  
 | 
					większa a może są takie same.\
 | 
				
			||||||
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.  
 | 
					Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.\
 | 
				
			||||||
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
 | 
					Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
## Zadanie 2
 | 
					## Zadanie 2
 | 
				
			||||||
@ -109,33 +115,33 @@ $$
 | 
				
			|||||||
\end{cases}
 | 
					\end{cases}
 | 
				
			||||||
$$
 | 
					$$
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Dane: x – typu rzeczywistego
 | 
					Dane: x -- typu rzeczywistego
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
## Zadanie 3
 | 
					## Zadanie 3
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Napisać program pozwalający obliczyć
 | 
					Napisać program pozwalający obliczyć
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
1.  Objętość kuli (dane: R – promień kuli)  
 | 
					1.  Objętość kuli (dane: R -- promień kuli)\
 | 
				
			||||||
2.  Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca)  
 | 
					2.  Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h -- wysokość walca)\
 | 
				
			||||||
3.  Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość
 | 
					3.  Objętość stożka (dane: R -- promień podstawy stożka, h -- wysokość
 | 
				
			||||||
    stożka)
 | 
					    stożka)
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.  
 | 
					W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.\
 | 
				
			||||||
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
 | 
					Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
## Zadanie 4
 | 
					## Zadanie 4
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
 | 
					Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
| Waga paczki                              | Opłata za każde 100 km (zł) |
 | 
					  Waga paczki                                Opłata za każde 100 km (zł)
 | 
				
			||||||
|------------------------------------------|-----------------------------|
 | 
					  ------------------------------------------ -----------------------------
 | 
				
			||||||
| 2 kg lub mniej                           | 5,30                        |
 | 
					  2 kg lub mniej                             5,30
 | 
				
			||||||
| Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg   | 6,20                        |
 | 
					  Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg     6,20
 | 
				
			||||||
| Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg  | 7,70                        |
 | 
					  Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg    7,70
 | 
				
			||||||
| Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80                       |
 | 
					  Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg   10,80
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
 | 
					Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
 | 
				
			||||||
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.  
 | 
					musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.\
 | 
				
			||||||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
 | 
					Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
 | 
				
			||||||
przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
 | 
					przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
 | 
				
			||||||
największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
 | 
					największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
 | 
				
			||||||
@ -144,12 +150,12 @@ największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
 | 
				
			|||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Uwagi:
 | 
					Uwagi:
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.  
 | 
					-   Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.\
 | 
				
			||||||
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w
 | 
					-   W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być
 | 
				
			||||||
  programie pętli nieskończonych. Nie  
 | 
					    w programie pętli nieskończonych. Nie\
 | 
				
			||||||
  należy używać tablic. Nie używać funkcji pow  
 | 
					    należy używać tablic. Nie używać funkcji pow\
 | 
				
			||||||
-   Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
 | 
					-   Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
 | 
				
			||||||
  sformułowane, żeby nie było  
 | 
					    sformułowane, żeby nie było\
 | 
				
			||||||
    wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
 | 
					    wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp)
 | 
					[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp)
 | 
				
			||||||
@ -159,19 +165,19 @@ Uwagi:
 | 
				
			|||||||
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w
 | 
					Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w
 | 
				
			||||||
następującej postaci
 | 
					następującej postaci
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
|     | 1   | 2   | 3   |
 | 
					      1   2   3
 | 
				
			||||||
|-----|-----|-----|-----|
 | 
					  --- --- --- ---
 | 
				
			||||||
| 1   | 1   | 2   | 3   |
 | 
					  1   1   2   3
 | 
				
			||||||
| 2   | 2   | 4   | 6   |
 | 
					  2   2   4   6
 | 
				
			||||||
| 3   | 3   | 6   | 9   |
 | 
					  3   3   6   9
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
n – należy wczytać, n \<1, 10\>.  
 | 
					n -- należy wczytać, n \<1, 10\>.\
 | 
				
			||||||
W tym przypadku n = 3.
 | 
					W tym przypadku n = 3.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
## Zadanie 2
 | 
					## Zadanie 2
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy
 | 
					Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy
 | 
				
			||||||
założeniu, że ostatnia wczytana wartość  
 | 
					założeniu, że ostatnia wczytana wartość\
 | 
				
			||||||
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
 | 
					jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
``` example
 | 
					``` example
 | 
				
			||||||
@ -192,58 +198,58 @@ Dane: m
 | 
				
			|||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
## Zadanie 4
 | 
					## Zadanie 4
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji  
 | 
					Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji\
 | 
				
			||||||
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien
 | 
					Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien
 | 
				
			||||||
wystartować, pytając użytkownika o  
 | 
					wystartować, pytając użytkownika o\
 | 
				
			||||||
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na
 | 
					nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na
 | 
				
			||||||
każde piętro. W każdej iteracji pętla  
 | 
					każde piętro. W każdej iteracji pętla\
 | 
				
			||||||
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi
 | 
					powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi
 | 
				
			||||||
zajętych.  
 | 
					zajętych.\
 | 
				
			||||||
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma
 | 
					Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma
 | 
				
			||||||
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki  
 | 
					hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki\
 | 
				
			||||||
stanowią zajęte pokoje.  
 | 
					stanowią zajęte pokoje.\
 | 
				
			||||||
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
 | 
					UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
 | 
				
			||||||
być inny numer piętra).  
 | 
					być inny numer piętra).\
 | 
				
			||||||
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.  
 | 
					Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.\
 | 
				
			||||||
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
 | 
					Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
 | 
				
			||||||
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.  
 | 
					mniejszej niż 1 dla liczby pięter.\
 | 
				
			||||||
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
 | 
					Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
# Projekt 1
 | 
					# Projekt 1
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę
 | 
					Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę
 | 
				
			||||||
kamień, papier, nożyce.  
 | 
					kamień, papier, nożyce.\
 | 
				
			||||||
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.  
 | 
					Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.\
 | 
				
			||||||
Program powinien działać następująco:
 | 
					Program powinien działać następująco:
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
1.  Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od
 | 
					1.  Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od
 | 
				
			||||||
    1 do 3. Jeśli tą liczbą  
 | 
					    1 do 3. Jeśli tą liczbą\
 | 
				
			||||||
    jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest
 | 
					    jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest
 | 
				
			||||||
    2, to komputer wybrał  
 | 
					    2, to komputer wybrał\
 | 
				
			||||||
    papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie
 | 
					    papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie
 | 
				
			||||||
    wyświetlaj jeszcze wyboru  
 | 
					    wyświetlaj jeszcze wyboru\
 | 
				
			||||||
    komputera).  
 | 
					    komputera).\
 | 
				
			||||||
2.  Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na
 | 
					2.  Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień", „papier" albo „nożyce" na
 | 
				
			||||||
    klawiaturze.  
 | 
					    klawiaturze.\
 | 
				
			||||||
3.  Wyświetlany jest wybór komputera.  
 | 
					3.  Wyświetlany jest wybór komputera.\
 | 
				
			||||||
4.  Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
 | 
					4.  Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
 | 
				
			||||||
    -   Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa
 | 
					    -   Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa
 | 
				
			||||||
      kamień  
 | 
					        kamień\
 | 
				
			||||||
      (kamień tępi nożyce).  
 | 
					        (kamień tępi nożyce).\
 | 
				
			||||||
    -   Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają
 | 
					    -   Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają
 | 
				
			||||||
      nożyce  
 | 
					        nożyce\
 | 
				
			||||||
      (nożyce przecinają papier).  
 | 
					        (nożyce przecinają papier).\
 | 
				
			||||||
    -   Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa
 | 
					    -   Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa
 | 
				
			||||||
      papier  
 | 
					        papier\
 | 
				
			||||||
      (papier owija kamień).  
 | 
					        (papier owija kamień).\
 | 
				
			||||||
    -   Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
 | 
					    -   Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
 | 
				
			||||||
      powtórzona, aby  
 | 
					        powtórzona, aby\
 | 
				
			||||||
      wyłonić zwycięzcę.  
 | 
					        wyłonić zwycięzcę.\
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji
 | 
					Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji
 | 
				
			||||||
języka.  
 | 
					języka.\
 | 
				
			||||||
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
 | 
					Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
 | 
				
			||||||
Należy wtedy dołączyć  
 | 
					Należy wtedy dołączyć\
 | 
				
			||||||
krótki opis programu.
 | 
					krótki opis programu.
 | 
				
			||||||
 | 
					
 | 
				
			||||||
[C++](./Projekt1/main.cpp)
 | 
					[C++](./Projekt1/main.cpp)
 | 
				
			||||||
 | 
				
			|||||||
		Loading…
	
	
			
			x
			
			
		
	
		Reference in New Issue
	
	Block a user