Mateusz Słodkowicz bbcce2dcec | ||
---|---|---|
.. | ||
Zadanie 1.1 | ||
README.org |
README.org
Podstawy Programowania I
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
Spis Treści toc
Zadania 1
Zadanie 1
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt zapisanych do klasy. Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w klasie.
Zadanie 2
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów. Reszta trafia do dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy biletowej za dzień.
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i dorosłych. (Cena biletu dla dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać komunikat podobny do poniższego:
Sprzedane bilety dla dorosłych: Sprzedane bilety dla dzieci: Zysk kasy brutto: Zysk kasy netto: Kwota zapłacona dystrybutorowi:
Zadanie 3
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę tych liczb, ich średnią arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
Zadanie 4
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d oznaczono całą długość drogi przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w kolejnych etapach:
etap I 0,2 d 10 m/s etap II 0,5 d 5 m/s etap III 0,3 d 10 m/s
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty. Wyniki przeliczyć na godziny, minuty, sekundy. Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
Zadania 2
Uwagi:
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania oddzielone liniami komentarza.
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie wyników.
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
- Stała pi – M_PI należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include <cmath>
Zadanie 1
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest większa a może są takie same. Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat. Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
Zadanie 2
Obliczyć wartość funkcji określonej wzorem: Dane: x – typu rzeczywistego
Zadanie 3
Napisać program pozwalający obliczyć
- Objętość kuli (dane: R – promień kuli)
- Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca)
- Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość stożka)
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch. Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
Zadanie 4
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
Waga paczki | Opłata za każde 100 km (zł) |
---|---|
2 kg lub mniej | 5,30 |
Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg | 6,20 |
Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg | 7,70 |
Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80 |
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę. Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
Projekt 1
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę kamień, papier, nożyce. Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund. Program powinien działać następująco:
- Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od 1 do 3. Jeśli tą liczbą jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest 2, to komputer wybrał papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie wyświetlaj jeszcze wyboru komputera).
- Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na klawiaturze.
- Wyświetlany jest wybór komputera.
-
Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa kamień (kamień tępi nożyce).
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają nożyce (nożyce przecinają papier).
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa papier (papier owija kamień).
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać powtórzona, aby wyłonić zwycięzcę.
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji języka. Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian. Należy wtedy dołączyć krótki opis programu. Na platformę przesłać main.cpp oraz plik z opisem programu, jeżeli w programie dokonano zmian.