Aktualizacja README dla Podstaw Programowania

This commit is contained in:
Mateusz Słodkowicz 2024-12-01 13:26:33 +01:00
parent dcfa497626
commit f7664543c7
Signed by: materus
GPG Key ID: 28D140BCA60B4FD1
1 changed files with 93 additions and 4 deletions

View File

@ -3,6 +3,20 @@
#+OPTIONS: \n:t
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
* Spis Treści :toc:
- [[#zadania-1][Zadania 1]]
- [[#zadanie-1][Zadanie 1]]
- [[#zadanie-2][Zadanie 2]]
- [[#zadanie-3][Zadanie 3]]
- [[#zadanie-4][Zadanie 4]]
- [[#zadania-2][Zadania 2]]
- [[#zadanie-1-1][Zadanie 1]]
- [[#zadanie-2-1][Zadanie 2]]
- [[#zadanie-3-1][Zadanie 3]]
- [[#zadanie-4-1][Zadanie 4]]
- [[#projekt-1][Projekt 1]]
* Zadania 1
** Zadanie 1
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt zapisanych do klasy.
@ -18,7 +32,7 @@ Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i dorosłych. (Cena biletu dla
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać komunikat podobny do
poniższego:
#+begin_quote
#+begin_example
Sprzedane bilety dla dorosłych:
Sprzedane bilety dla dzieci:
@ -28,26 +42,101 @@ Zysk kasy brutto:
Zysk kasy netto:
Kwota zapłacona dystrybutorowi:
#+end_quote
#+end_example
[[./Zadanie 1.1/zadanie2.cpp][C++]]
** Zadanie 3
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę tych liczb, ich średnią
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
[[./Zadanie 1.1/zadanie3.cpp][C++]]
** Zadanie 4
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d oznaczono całą długość drogi
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w kolejnych etapach:
#+begin_quote
#+begin_example
etap I 0,2 d 10 m/s
etap II 0,5 d 5 m/s
etap III 0,3 d 10 m/s
#+end_quote
#+end_example
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty. Wyniki przeliczyć na godziny,
minuty, sekundy.
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
[[./Zadanie 1.1/zadanie4.cpp][C++]]
* Zadania 2
Uwagi:
* Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania oddzielone liniami komentarza.
* Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie wyników.
* W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
* Stała pi M_PI należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include <cmath>
[[file:Zadanie 1.2/zadanie.cpp][C++]]
** Zadanie 1
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest większa a może są takie same.
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
** Zadanie 2
Obliczyć wartość funkcji określonej wzorem:
\begin{eq}
y(x) =
\begin{cases}
\frac{3}{4} * x^{3} * \frac{7}{8} x & \text{dla x ∈ <-10, 0>} \\
\frac{1}{sin(x) + 3} & \text{dla x ∈ (0, 4>} \\
-2x/3 & \text{dla pozostałych}
\end{cases}
\end{eq}
Dane: x typu rzeczywistego
** Zadanie 3
Napisać program pozwalający obliczyć
1. Objętość kuli (dane: R promień kuli)
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h wysokość walca)
3. Objętość stożka (dane: R promień podstawy stożka, h wysokość stożka)
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
** Zadanie 4
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
| Waga paczki | Opłata za każde 100 km (zł) |
|------------------------------------------+-----------------------------|
| 2 kg lub mniej | 5,30 |
| Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg | 6,20 |
| Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg | 7,70 |
| Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80 |
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
* Projekt 1
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę kamień, papier, nożyce.
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.
Program powinien działać następująco:
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od 1 do 3. Jeśli tą liczbą
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest 2, to komputer wybrał
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie wyświetlaj jeszcze wyboru
komputera).
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na klawiaturze.
3. Wyświetlany jest wybór komputera.
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
* Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa kamień
(kamień tępi nożyce).
* Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają nożyce
(nożyce przecinają papier).
* Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa papier
(papier owija kamień).
* Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać powtórzona, aby
wyłonić zwycięzcę.
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji języka.
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian. Należy wtedy dołączyć
krótki opis programu.
Na platformę przesłać main.cpp oraz plik z opisem programu, jeżeli w programie dokonano zmian.
[[file:Projekt1/main.cpp][C++]]