README.md

This commit is contained in:
Mateusz Słodkowicz 2025-05-15 15:15:45 +02:00
parent cc3e07e17c
commit dd13d87fac
Signed by: materus
GPG Key ID: 28D140BCA60B4FD1
1 changed files with 196 additions and 168 deletions

View File

@ -1,44 +1,28 @@
---
author: Mateusz Słodkowicz
lang: pl
title: Podstawy Programowania I
---
```{=org}
#+export_file_name: ../Podstawy Programowania I/README.md
```
```{=org}
#+pandoc_options: lua-filter:fix.lua
```
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
# Zadania 1 # Zadania 1
## Zadanie 1 ## Zadanie 1
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt zapisanych do klasy.
zapisanych do klasy.\ Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w klasie.
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
klasie. [C++](Zadanie 1.1/zadanie1.cpp)
[C++](Zadanie%201.1/zadanie1.cpp)
## Zadanie 2 ## Zadanie 2
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów. Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów. Reszta trafia do
Reszta trafia do\ dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy biletowej za dzień.
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
biletowej za dzień.
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i dorosłych. (Cena biletu dla
dorosłych. (Cena biletu dla\ dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać komunikat podobny do
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
komunikat podobny do\
poniższego: poniższego:
``` example
Sprzedane bilety dla dorosłych: Sprzedane bilety dla dorosłych:
Sprzedane bilety dla dzieci: Sprzedane bilety dla dzieci:
@ -48,61 +32,55 @@ Zysk kasy brutto:
Zysk kasy netto: Zysk kasy netto:
Kwota zapłacona dystrybutorowi: Kwota zapłacona dystrybutorowi:
```
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie2.cpp) [C++](./Zadanie 1.1/zadanie2.cpp)
## Zadanie 3 ## Zadanie 3
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę tych liczb, ich średnią
tych liczb, ich średnią\
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki. arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp) [C++](./Zadanie 1.1/zadanie3.cpp)
## Zadanie 4 ## Zadanie 4
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d oznaczono całą długość drogi
oznaczono całą długość drogi\ przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w kolejnych etapach:
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
kolejnych etapach:
``` example
etap I 0,2 d 10 m/s etap I 0,2 d 10 m/s
etap II 0,5 d 5 m/s etap II 0,5 d 5 m/s
etap III 0,3 d 10 m/s etap III 0,3 d 10 m/s
```
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty. Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty. Wyniki przeliczyć na godziny,
Wyniki przeliczyć na godziny,\ minuty, sekundy.
minuty, sekundy.\
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki. Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp) [C++](./Zadanie 1.1/zadanie4.cpp)
# Zadania 2 # Zadania 2
Uwagi: Uwagi:
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania - Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania oddzielone liniami komentarza.
oddzielone liniami komentarza.\ - Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie wyników.
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie - W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
wyników.\ - Stała pi M<sub>PI</sub> należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include <cmath>
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()\
- Stała pi -- M~PI~ należy dołączyć bibliotekę matematyczną #include [C++](./Zadanie 1.2/zadanie.cpp)
\<cmath\>
[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
## Zadanie 1 ## Zadanie 1
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest większa a może są takie same.
większa a może są takie same.\ Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.\
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem. Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
## Zadanie 2 ## Zadanie 2
Obliczyć wartość funkcji określonej wzorem: Obliczyć wartość funkcji określonej wzorem:
@ -115,77 +93,141 @@ $$
\end{cases} \end{cases}
$$ $$
Dane: x -- typu rzeczywistego Dane: x typu rzeczywistego
## Zadanie 3 ## Zadanie 3
Napisać program pozwalający obliczyć Napisać program pozwalający obliczyć
1. Objętość kuli (dane: R -- promień kuli)\ 1. Objętość kuli (dane: R promień kuli)
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h -- wysokość walca)\ 2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h wysokość walca)
3. Objętość stożka (dane: R -- promień podstawy stożka, h -- wysokość 3. Objętość stożka (dane: R promień podstawy stożka, h wysokość stożka)
stożka)
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.\ W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.
Obliczoną wartość wypisać na ekranie. Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
## Zadanie 4 ## Zadanie 4
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem: Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
Waga paczki Opłata za każde 100 km (zł) <table border="2" cellspacing="0" cellpadding="6" rules="groups" frame="hsides">
------------------------------------------ -----------------------------
2 kg lub mniej 5,30
Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg 6,20 <colgroup>
Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg 7,70 <col class="org-left" />
Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg 10,80
<col class="org-left" />
</colgroup>
<thead>
<tr>
<th scope="col" class="org-left">Waga paczki</th>
<th scope="col" class="org-left">Opłata za każde 100 km (zł)</th>
</tr>
</thead>
<tbody>
<tr>
<td class="org-left">2 kg lub mniej</td>
<td class="org-left">5,30</td>
</tr>
<tr>
<td class="org-left">Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg</td>
<td class="org-left">6,20</td>
</tr>
<tr>
<td class="org-left">Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg</td>
<td class="org-left">7,70</td>
</tr>
<tr>
<td class="org-left">Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg</td>
<td class="org-left">10,80</td>
</tr>
</tbody>
</table>
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.\
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
# Zadania 3 # Zadania 3
Uwagi: Uwagi:
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.\ - Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być - W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w programie pętli nieskończonych. Nie
w programie pętli nieskończonych. Nie\ należy używać tablic. Nie używać funkcji pow
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow\ - Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak sformułowane, żeby nie było
- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
sformułowane, żeby nie było\
wątpliwości, które zadanie jest wykonywane. wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp) [C++](./Zadanie 1.3/zadanie.cpp)
## Zadanie 1 ## Zadanie 1
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w następującej postaci
następującej postaci
1 2 3 <table border="2" cellspacing="0" cellpadding="6" rules="groups" frame="hsides">
--- --- --- ---
1 1 2 3
2 2 4 6
3 3 6 9
n -- należy wczytać, n \<1, 10\>.\
<colgroup>
<col class="org-right" />
<col class="org-right" />
<col class="org-right" />
<col class="org-right" />
</colgroup>
<thead>
<tr>
<th scope="col" class="org-right">&#xa0;</th>
<th scope="col" class="org-right">1</th>
<th scope="col" class="org-right">2</th>
<th scope="col" class="org-right">3</th>
</tr>
</thead>
<tbody>
<tr>
<td class="org-right">1</td>
<td class="org-right">1</td>
<td class="org-right">2</td>
<td class="org-right">3</td>
</tr>
<tr>
<td class="org-right">2</td>
<td class="org-right">2</td>
<td class="org-right">4</td>
<td class="org-right">6</td>
</tr>
<tr>
<td class="org-right">3</td>
<td class="org-right">3</td>
<td class="org-right">6</td>
<td class="org-right">9</td>
</tr>
</tbody>
</table>
n należy wczytać, n <1, 10>.
W tym przypadku n = 3. W tym przypadku n = 3.
## Zadanie 2 ## Zadanie 2
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy założeniu, że ostatnia wczytana wartość
założeniu, że ostatnia wczytana wartość\
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
``` example
10 8 11 7 9 0 10 8 11 7 9 0
```
wskazując, że ma być wyliczona średnia wartości poprzedzających 0. wskazując, że ma być wyliczona średnia wartości poprzedzających 0.
## Zadanie 3 ## Zadanie 3
Funkcja, który oblicza i zwraca sumę S określoną wzorem: Funkcja, który oblicza i zwraca sumę S określoną wzorem:
@ -196,60 +238,46 @@ $$
Dane: m Dane: m
## Zadanie 4 ## Zadanie 4
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji\ Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien wystartować, pytając użytkownika o
wystartować, pytając użytkownika o\ nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na każde piętro. W każdej iteracji pętla
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi zajętych.
każde piętro. W każdej iteracji pętla\ Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi stanowią zajęte pokoje.
zajętych.\ UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to być inny numer piętra).
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki\ Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby mniejszej niż 1 dla liczby pięter.
stanowią zajęte pokoje.\
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
być inny numer piętra).\
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.\
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.\
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze. Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
# Projekt 1 # Projekt 1
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę kamień, papier, nożyce.
kamień, papier, nożyce.\ Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.\
Program powinien działać następująco: Program powinien działać następująco:
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od 1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od 1 do 3. Jeśli tą liczbą
1 do 3. Jeśli tą liczbą\ jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest 2, to komputer wybrał
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie wyświetlaj jeszcze wyboru
2, to komputer wybrał\ komputera).
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie 2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na klawiaturze.
wyświetlaj jeszcze wyboru\ 3. Wyświetlany jest wybór komputera.
komputera).\
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień", „papier" albo „nożyce" na
klawiaturze.\
3. Wyświetlany jest wybór komputera.\
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad: 4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa - Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa kamień
kamień\ (kamień tępi nożyce).
(kamień tępi nożyce).\ - Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają nożyce
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają (nożyce przecinają papier).
nożyce\ - Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa papier
(nożyce przecinają papier).\ (papier owija kamień).
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa - Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać powtórzona, aby
papier\ wyłonić zwycięzcę.
(papier owija kamień).\
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
powtórzona, aby\
wyłonić zwycięzcę.\
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji języka.
języka.\ Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian. Należy wtedy dołączyć
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
Należy wtedy dołączyć\
krótki opis programu. krótki opis programu.
[C++](./Projekt1/main.cpp) [C++](./Projekt1/main.cpp)