250 lines
7.4 KiB
Markdown
250 lines
7.4 KiB
Markdown
|
---
|
|||
|
author: Mateusz Słodkowicz
|
|||
|
lang: pl
|
|||
|
title: Podstawy Programowania I
|
|||
|
---
|
|||
|
|
|||
|
Zadania/Ćwiczenia z przedmiotu Podstawy Programowania I
|
|||
|
|
|||
|
# Zadania 1
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 1
|
|||
|
|
|||
|
Napisz program, który zapyta użytkownika o liczbę chłopców i dziewcząt
|
|||
|
zapisanych do klasy.
|
|||
|
Program powinien wyświetlać wartość procentową chłopców i dziewcząt w
|
|||
|
klasie.
|
|||
|
|
|||
|
[C++](Zadanie%201.1/zadanie1.cpp)
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 2
|
|||
|
|
|||
|
Kino przechowuje tylko pewien procent przychodu ze sprzedaży biletów.
|
|||
|
Reszta trafia do
|
|||
|
dystrybutora. Napisz program obliczający dochód kina i zysk kasy
|
|||
|
biletowej za dzień.
|
|||
|
|
|||
|
Załóż, że kino zatrzymuje 20% zysku kasy biletowej
|
|||
|
|
|||
|
Program powinien pytać ile zostało sprzedanych biletów dla dzieci i
|
|||
|
dorosłych. (Cena biletu dla
|
|||
|
dorosłych wynosi 10 zł, a dla dziecka 6 zł). Wyświetlony powinien zostać
|
|||
|
komunikat podobny do
|
|||
|
poniższego:
|
|||
|
|
|||
|
``` example
|
|||
|
Sprzedane bilety dla dorosłych:
|
|||
|
|
|||
|
Sprzedane bilety dla dzieci:
|
|||
|
|
|||
|
Zysk kasy brutto:
|
|||
|
|
|||
|
Zysk kasy netto:
|
|||
|
|
|||
|
Kwota zapłacona dystrybutorowi:
|
|||
|
```
|
|||
|
|
|||
|
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie2.cpp)
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 3
|
|||
|
|
|||
|
Zadeklarować trzy zmienne typu całkowitego. Wczytać dane. Obliczyć sumę
|
|||
|
tych liczb, ich średnią
|
|||
|
arytmetyczną i średnią harmoniczną. Wyświetlić wyniki.
|
|||
|
|
|||
|
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie3.cpp)
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 4
|
|||
|
|
|||
|
Rowerzysta pokonuje drogę o długości d w trzech etapach. Przez d
|
|||
|
oznaczono całą długość drogi
|
|||
|
przebytej przez rowerzystę. Przebyta droga i średnia prędkość w
|
|||
|
kolejnych etapach:
|
|||
|
|
|||
|
``` example
|
|||
|
etap I 0,2 d 10 m/s
|
|||
|
|
|||
|
etap II 0,5 d 5 m/s
|
|||
|
|
|||
|
etap III 0,3 d 10 m/s
|
|||
|
```
|
|||
|
|
|||
|
Należy napisać program obliczający całkowity czas jazdy rowerzysty.
|
|||
|
Wyniki przeliczyć na godziny,
|
|||
|
minuty, sekundy.
|
|||
|
Wczytać długość drogi d, wyświetlić wyniki.
|
|||
|
|
|||
|
[C++](./Zadanie%201.1/zadanie4.cpp)
|
|||
|
|
|||
|
# Zadania 2
|
|||
|
|
|||
|
Uwagi:
|
|||
|
|
|||
|
- Wszystkie zadania powinny być w jednym programie, kolejne zadania
|
|||
|
oddzielone liniami komentarza.
|
|||
|
- Program powinien czytelne wczytywanie danych i czytelne wypisywanie
|
|||
|
wyników.
|
|||
|
- W obliczeniach nie należy korzystać z funkcji pow()
|
|||
|
- Stała pi – M<sub>PI</sub> należy dołączyć bibliotekę matematyczną
|
|||
|
\#include \<cmath\>
|
|||
|
|
|||
|
[C++](./Zadanie%201.2/zadanie.cpp)
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 1
|
|||
|
|
|||
|
Wczytać dwie liczby typu całkowitego (x, y) i wypisać, która liczba jest
|
|||
|
większa a może są takie same.
|
|||
|
Sprawdzić czy x jest liczbą nieparzystą. Wypisać odpowiedni komunikat.
|
|||
|
Nie wykonywać działań, kiedy pierwsza wczytana liczba będzie zerem.
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 2
|
|||
|
|
|||
|
Obliczyć wartość funkcji określonej wzorem:
|
|||
|
|
|||
|
$$
|
|||
|
\large y(x) = \begin{cases}
|
|||
|
\frac{3}{4} \cdot x^{3} \cdot \frac{7}{8} x & \text{dla x ∈ <-10, 0>} \\\\
|
|||
|
\frac{1}{sin(x) + 3} & \text{dla x ∈ (0, 4>} \\\\
|
|||
|
-2x/3 & \text{dla pozostałych}
|
|||
|
\end{cases}
|
|||
|
$$
|
|||
|
|
|||
|
Dane: x – typu rzeczywistego
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 3
|
|||
|
|
|||
|
Napisać program pozwalający obliczyć
|
|||
|
|
|||
|
1. Objętość kuli (dane: R – promień kuli)
|
|||
|
2. Objętość walca (dane: promień podstawy walca, h – wysokość walca)
|
|||
|
3. Objętość stożka (dane: R – promień podstawy stożka, h – wysokość
|
|||
|
stożka)
|
|||
|
|
|||
|
W programie należy użyć struktury wielokrotnego wyboru switch.
|
|||
|
Obliczoną wartość wypisać na ekranie.
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 4
|
|||
|
|
|||
|
Firma kurierska pobiera opłaty zgodnie z poniższym cennikiem:
|
|||
|
|
|||
|
| Waga paczki | Opłata za każde 100 km (zł) |
|
|||
|
|------------------------------------------|-----------------------------|
|
|||
|
| 2 kg lub mniej | 5,30 |
|
|||
|
| Powyżej 2 kg, lecz nie więcej niż 6 kg | 6,20 |
|
|||
|
| Powyżej 6 kg, lecz nie więcej niż 10 kg | 7,70 |
|
|||
|
| Powyżej 10 kg, lecz nie więcej niż 20 kg | 10,80 |
|
|||
|
|
|||
|
Napisz program, który prosi o wpisanie wagi paczki i odległości, jaką
|
|||
|
musi przebyć przesyłka, a następnie wyświetli cenę.
|
|||
|
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: program nie powinien
|
|||
|
przyjmować wagi paczki mniejszej lub równej 0 kg ani powyżej 20 kg (to
|
|||
|
największa waga paczki, jaką może przyjąć firma).
|
|||
|
|
|||
|
# Zadania 3
|
|||
|
|
|||
|
Uwagi:
|
|||
|
|
|||
|
- Wszystkie punkty powinny być realizowane w jednym programie.
|
|||
|
- W programie należy użyć pętli for, while, do while. Nie powinno być w
|
|||
|
programie pętli nieskończonych. Nie
|
|||
|
należy używać tablic. Nie używać funkcji pow
|
|||
|
- Czytelność komunikatów. Komunikaty powinny być krótkie, ale tak
|
|||
|
sformułowane, żeby nie było
|
|||
|
wątpliwości, które zadanie jest wykonywane.
|
|||
|
|
|||
|
[C++](./Zadanie%201.3/zadanie.cpp)
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 1
|
|||
|
|
|||
|
Funkcja, który wyświetli tabliczkę mnożenia liczb od 1 do n w
|
|||
|
następującej postaci
|
|||
|
|
|||
|
| | 1 | 2 | 3 |
|
|||
|
|-----|-----|-----|-----|
|
|||
|
| 1 | 1 | 2 | 3 |
|
|||
|
| 2 | 2 | 4 | 6 |
|
|||
|
| 3 | 3 | 6 | 9 |
|
|||
|
|
|||
|
n – należy wczytać, n \<1, 10\>.
|
|||
|
W tym przypadku n = 3.
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 2
|
|||
|
|
|||
|
Funkcja, która oblicza i zwraca średnią kilku liczb całkowitych przy
|
|||
|
założeniu, że ostatnia wczytana wartość
|
|||
|
jest znacznikiem 0. Przykładowa seria wejściowa może być
|
|||
|
|
|||
|
``` example
|
|||
|
10 8 11 7 9 0
|
|||
|
```
|
|||
|
|
|||
|
wskazując, że ma być wyliczona średnia wartości poprzedzających 0.
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 3
|
|||
|
|
|||
|
Funkcja, który oblicza i zwraca sumę S określoną wzorem:
|
|||
|
|
|||
|
$$
|
|||
|
\large {S = \sum^{m}_{k=0}} \frac{1+j}{2j^3 + 3}
|
|||
|
$$
|
|||
|
|
|||
|
Dane: m
|
|||
|
|
|||
|
## Zadanie 4
|
|||
|
|
|||
|
Ten punkt powinien działać w pętli, bez funkcji
|
|||
|
Napisz program obliczający obłożenie hotelu. Program powinien
|
|||
|
wystartować, pytając użytkownika o
|
|||
|
nazwę hotelu i liczbę pięter w hotelu. Pętla powinna iterować raz na
|
|||
|
każde piętro. W każdej iteracji pętla
|
|||
|
powinna zapytać użytkownika o liczbę pokoi na piętrze i liczbę pokoi
|
|||
|
zajętych.
|
|||
|
Po wszystkich iteracjach program powinien wyświetlić, ile pokoi ma
|
|||
|
hotel, ile z nich jest zajętych, a ile wolnych oraz procent, jaki
|
|||
|
stanowią zajęte pokoje.
|
|||
|
UWAGA. Zdarza się, że w część hoteli nie ma trzynastego piętra (może to
|
|||
|
być inny numer piętra).
|
|||
|
Pętla w tym programie powinna pomijać iteracje na tym piętrze.
|
|||
|
Weryfikacja poprawności wprowadzanych danych: Nie akceptuj liczby
|
|||
|
mniejszej niż 1 dla liczby pięter.
|
|||
|
Nie akceptuj liczby mniejszej niż 5 dla liczby pokoi na piętrze.
|
|||
|
|
|||
|
# Projekt 1
|
|||
|
|
|||
|
Napisz program, który pozwala użytkownikowi zagrać z komputerem w grę
|
|||
|
kamień, papier, nożyce.
|
|||
|
Użytkownik powinien mieć możliwość rozegrania kilku rund.
|
|||
|
Program powinien działać następująco:
|
|||
|
|
|||
|
1. Kiedy program zostaje uruchomiony, generowana jest liczba losowa od
|
|||
|
1 do 3. Jeśli tą liczbą
|
|||
|
jest 1, to oznacza, że komputer wybrał kamień. Jeśli tą liczbą jest
|
|||
|
2, to komputer wybrał
|
|||
|
papier. Jeśli tą liczbą jest 3,to komputer wybrał nożyce (nie
|
|||
|
wyświetlaj jeszcze wyboru
|
|||
|
komputera).
|
|||
|
2. Użytkownik wprowadza swój wybór: „kamień”, „papier” albo „nożyce” na
|
|||
|
klawiaturze.
|
|||
|
3. Wyświetlany jest wybór komputera.
|
|||
|
4. Zwycięzca jest wybierany na podstawie następujących zasad:
|
|||
|
- Jeśli jeden gracz wybierze kamień, a drugi nożyce, to wygrywa
|
|||
|
kamień
|
|||
|
(kamień tępi nożyce).
|
|||
|
- Jeśli jeden gracz wybierze nożyce, a drugi papier, to wygrywają
|
|||
|
nożyce
|
|||
|
(nożyce przecinają papier).
|
|||
|
- Jeśli jeden gracz wybierze papier, a drugi kamień, to wygrywa
|
|||
|
papier
|
|||
|
(papier owija kamień).
|
|||
|
- Jeśli obaj gracze wybiorą ten sam ruch, to rozgrywka musi zostać
|
|||
|
powtórzona, aby
|
|||
|
wyłonić zwycięzcę.
|
|||
|
|
|||
|
Program powinien być napisany z wykorzystaniem poznanych instrukcji
|
|||
|
języka.
|
|||
|
Program można rozbudować, dodając nowe opcje lub dokonać innych zmian.
|
|||
|
Należy wtedy dołączyć
|
|||
|
krótki opis programu.
|
|||
|
|
|||
|
[C++](./Projekt1/main.cpp)
|